DEN HAAG -
De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM maakt zijn eigen afwegingen als particulier bedrijf. Het heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) woensdag in de Tweede Kamer. Ze reageerde op de onrust bij parlementariërs over de plannen van Air France-KLM met zijn prijsvechter Transavia.
Het bedrijf wil een deel van het Nederlandse belang in Transavia onderbrengen in een aparte maatschappij Transavia Company.
"Het is een beursgenoteerd bedrijf dat zijn eigen afwegingen maakt"', aldus Dijksma. Ze wil daar niet tussenbeide komen. Wel zegt ze op te komen voor de Nederlandse belangen: het handhaven van Schiphol als mainport en het handhaven van veel verbindingen vanaf Schiphol met een belangrijke rol voor KLM. Ze wees hierbij ook op de rol van het vliegveld als banenmotor.
Dijksma noemde Air France-KLM één bedrijf dat vecht tegen concurrentie van buiten. Ze onderstreepte de noodzaak van kostenbesparingen, want "het bedrijf als geheel moet ook sterk zijn." Het kan dan ook een goede zaak zijn als een deel van Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company, vinden Dijksma en ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën). Met de stap kan een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency worden bevorderd, aldus de bewindslieden.
PVV
Dijksma begrijpt dat de ontwikkelingen rond KLM en Transavia de gemoederen bezighouden en emoties oproepen: "Het gaat hier niet alleen om werk en banen, maar ook om cultureel erfgoed." Volgens PVV'er Dion Graus moet Nederland zich nog veel drukker maken om zijn nationale "erfgoed". Hij vreest dat de Fransen anders het hele bedrijf overnemen. "Ik ben KLM. Wij zijn KLM", riep hij in het Frans.
(c) AFN