EELDE - Groningen Airport Eelde dreigt eind volgend jaar in financieel zwaar weer te komen. Dat concluderen ambtenaren van de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo in het 'Procesplan Strategische Verkenning Toekomst Groningen Airport Eelde'. Daarover bericht RTV Noord donderdag.
In het procesplan wordt een somber beeld geschetst van de toekomst van de regionale luchthaven. Daarbij gaat het met name om de tegenvallende inkomsten van het vliegveld, meldt de regionale omroep.
“Ondanks de toename in passagiers tot boven de 200.000, zien we geen sterke verbetering op korte termijn in het exploitatieresultaat”, zo staat te lezen. De verwachting was dat het vliegveld dit jaar uit de rode cijfers zou komen, maar de kans daarop wordt nu klein geacht.
“Op korte termijn is waarschijnlijk sprake van een verslechtering van het resultaat, wat betekent dat het onzeker is of het in het strategisch plan omschreven omslagpunt in 2016 wordt gehaald. In tussentijd zien we dat de liquiditeitspositie van de vennootschap afneemt en op basis van de huidige vooruitzichten eind 2017 het kritische niveau bereiken."
In dat strategisch plan van de directie van de luchthaven wordt er van uitgegaan dat er verbindingen met grote hubluchthavens worden gerealiseerd, maar tot op heden is daar niets van terechtgekomen. Verder wordt de uitbreiding van Lelystad Airport gezien als een grote bedreiging. Een andere tegenvaller zijn de hogere kosten van de luchtverkeersleiding en de beveiliging.
Groningen Airport Eelde beschikt sinds 2013 over een verlengde start- en landingsbaan (2500 meter). De hoop was dat de verlengde baan meer vluchten met grotere vliegtuigen zou opleveren, maar daar is slechts in beperkte mate sprake van. Twee lijndiensten vanaf Eelde worden op dit moment uitgevoerd door Flybe naar London Southend en Wizz Air naar Gdansk. Transavia (het hele jaar door), Corendon en TUI (alleen 's zomers) zijn actief met vakantievluchten naar Zuid-Europa.
Groningen Airport Eelde-directeur Marco van de Kreeke meldt aan RTV Noord dat de luchthaven niet op de rand van de afgrond staat, in een reactie op een ambtelijke notitie van de aandeelhouders.
Volgens Van de Kreeke gaat het om "een helder stuk". "Het is goed dat alles op een rijtje is gezet. Daar is helemaal niets mis mee. Wij hebben eerder ons Strategisch Plan gepresenteerd. Daarin staat dat we voldoende kansen zien voor de verdere ontwikkeling van het vliegveld. Dat is niet veranderd." Hij wijst er verder op dat er vorig jaar ondanks het vertrek van Ryanair een recordaantal passagiers van het vliegveld gebruik heeft gemaakt.