DRIEBERGEN - In een onderzoek door Travelzoo naar de technologie in de reisbranche onder zesduizend reizigers wereldwijd gaf tachtig procent aan dat tegen het jaar 2020 robots een belangrijke rol spelen in hotels. Realiteit of onzin?
Als het aan Hilton Worldwide ligt komen die robots er zeker. De keten introduceerde deze week Connie, een menselijke robot die als conciërge fungeert, zo meldt MissetHoreca.nl.
De robot van Hilton is ontwikkeld in samenwerking met computerbedrijf IBM en gebaseerd op de software van supercomputer Watson, die bekend werd nadat hij de kennisquiz Jeopardy! won van de beste menselijke spelers. De software is ontwikkeld om gesproken vragen te begrijpen en daar een niet-voorgeprogrammeerd antwoord op te kunnen geven op basis van internetbronnen. Aan de hotelrobot kunnen gasten bijvoorbeeld vragen stellen over het weer, lokale attracties, hotelfaciliteiten en restaurantsuggesties.
Conrad Hilton
De naam Connie is afgeleid van Conrad, de voornaam van de oprichter van Hilton Worldwide Conrad Hilton. De eerste Connie staat bij de receptie van Hilton McLean in Virginia, waar ook het hoofdkantoor van Hilton Worldwide is gevestigd. De robot gaat samenwerken met menselijke hotelmedewerkers om vragen van gasten te beantwoorden. De software is zelflerend, en leert momenteel om te gaan met de interactie met gasten en hoe hun vragen op een vriendelijke en informatieve manier kunnen worden beantwoord. Hoe meer gasten in gesprek gaan met Connie, hoe beter de robot leert hun vragen te beantwoorden. Het hotel krijgt een overzicht van welke vragen aan Connie gesteld worden, om daarmee de service voor gasten te kunnen verbeteren.
Kijken hoe Connie te werk gaat? Klik hier.