SCHIPHOL - "Daar stond ze normaalgesproken, rond deze tijd. Het is nog steeds een vreemd gevoel." Weemoedig kijkt Huib Gorter, Europees topman van Malaysia Airlines, vanuit zijn werkkamer in het WTC op Schiphol naar de G-pier. Tussen de overige Aziatische Boeings is een gat waar tot 26 januari elke dag rond het middaguur de Boeing 777 van Malaysia vertrok.
Met een handjevol collega’s handelt Gorter de laatste zaken af, waarna eind maart de laatste verhuisdozen worden ingepakt en het Nederlandse kantoor haar deuren sluit. Gorter blikt, samen met jarenlange collega Edwin Peters, terug op de voornamelijk mooie jaren die het team van Malaysia Airlines op Schiphol beleefde. "We waren meer dan een airline, het merk lééfde echt bij onze klanten."
De afgelopen twee jaar waren pittig; niet alleen moest de luchtvaartmaatschappij flink de broekriem aantrekken, ook zorgden de vermissing van vlucht MH370 en vanzelfsprekend de vliegramp met de MH17 voor emotionele momenten. "Anderhalf jaar na de ramp met de MH17 ben ik er nog steeds dagelijks mee bezig, zowel privé als professioneel. De nasleep laat diepe sporen na; we zijn 283 passagiers verloren, plus vijftien crew. Onder hen was ook één van onze directe collega’s met zijn gezin", vertelt Gorter.
Lees het volledige interview met Huib Gorter en Edwin Peters van Malaysia Airlines in de nieuwste editie van Luchtvaartnieuws Magazine, die zaterdag (12 maart) verschijnt. Klik hier om een los nummer te bestellen.