EINDHOVEN - Op het bedrijvige Eindhoven Airport zal het van 30 mei tot 16 juni muisstil zijn. De reden: een omvangrijke baanrenovatie, waarbij de enige start- en landingsbaan van de vliegbasis/luchthaven van een nieuwe asfaltlaag wordt voorzien. "Vervelend, maar niet te vermijden", zegt directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
“Een keer in de twaalf jaar ben je aan de beurt. Dat je dan tijdelijk geen vluchten kan ontvangen is part of the job”, zegt Meijs. “Leuk is het niet, het is een gek gevoel om als luchthaven zeventien etmalen lang een terminal zonder passagiers te hebben.”
Het luchtzijdige deel van de terminal gaat in deze periode helemaal dicht, het landzijdige deel blijft tijdens kantooruren op werkdagen open. Luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Transavia hebben gedurende de sluiting hun vluchten vanaf Eindhoven geschrapt; Wizz Air wijkt twee weken lang uit naar het 86 kilometer zuidelijker gelegen Maastricht Aachen Airport.
Ook Defensie kan gedurende de baansluiting geen gebruik maken van de start- en landingsbaan van vliegbasis Eindhoven. De vier op Eindhoven gestationeerde C-130 Hercules-transportvliegtuigen en de Gulfstream wijken uit naar Gilze-Rijen; beide KDC-10’s van de Koninklijke Luchtmacht vliegen tijdelijk vanaf Luxemburg.
Hoewel een deel van de bijna duizend ongebruikte slots in de rest van het jaar ingevuld kan worden heeft Eindhoven Airport in de groeiprognose voor dit jaar wel rekening gehouden met de baansluiting. “We verwachten dit jaar een passagiersgroei van zes procent, wat minder dan in de afgelopen jaren.” De tweede luchthaven van Nederland rekent niettemin op een recordaantal van zo’n 4,6 miljoen passagiers.
BAM Infra
De opdracht voor de baanrenovatie is door het Rijksvastgoedbedrijf gegund aan BAM Infra. Met het project is 10,7 miljoen euro gemoeid. Het asfalt van de huidige baan is twaalf jaar oud en aan vervanging toe. Ook komen er honderd nieuwe verlichte borden met aanwijzingen voor de vliegers.
Op de nieuwe baan komt circa 30.000 ton asfalt. Voor de deklaag worden gelijktijdig negen asfaltmachines ingezet. Door het asfalt in één stroom op de 45 meter brede en 3 kilometer lange start- en landingsbaan aan te brengen, ontstaan er geen naden. Op de asfaltdeklaag komt een antiskidlaag, stroeve laag met groot waterbergend vermogen die voor optimale grip voor de vliegtuigen zorgt en de levensduur van de baan verlengt.
Lees het volledige interview met directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport in de mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine, of neem een abonnement.