SCHIPHOL - Jos Nijhuis blijft nog zeker tot 1 januari 2019 president-directeur van Schiphol. Dat heeft de Raad van Commissarissen van Schiphol Group besloten. De termijn van Nijhuis is daarmee met twee jaar verlengd. Hij is sinds 1 januari 2009 topman van de luchthaven.
Er gingen geruchten over een mogelijk vertrek van Nijhuis per 1 januari 2017. Zo werd minister Melanie Schultz (Infrastructuur) zelfs al genoemd als mogelijke opvolgster als CEO van Schiphol.
“Ik vind het een eer en een genoegen om bij Schiphol actief te zijn”, meldt Nijhuis in een verklaring. “Ik kijk ernaar uit om samen met de vele partners een goed product neer te blijven zetten en tegelijkertijd Schiphol klaar te stomen voor de toekomst.“
Nijhuis is niet onomstreden als Schiphol-topman. Zo stond de relatie met KLM eerder onder druk wat leidde tot bemiddeling voor de commissie Shared Vision van Hans Alders.
Vorig jaar was er in de Tweede Kamer ophef over het salaris van de Schiphol-topman. Zo was de bonus die hij ontving veel hoger dan toegestaan volgens de huidige regels rondom bonussen voor bestuurders van staatsdeelnemingen. Ook minister Dijsselbloem was daar kritisch over. Het salaris van Nijhuis viel echter onder het oude beloningsbeleid.
Nijhuis ontvangt nu vanaf 2017 een vast salaris van 412.902 euro, met een maximale variabele bonus van 20 procent. Dat is ongeveer een halvering van het salaris dat hij in de afgelopen jaren verdiende.
Louise Gunning-Schepers, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Schiphol Group, prijst hetgeen Nijhuis als topman van Schiphol heeft bereikt. “De organisatie is financieel gezond en internationaal concurrerend. Dat is essentieel om te kunnen investeren in de versterking en verdere duurzame groei van de Mainport Schiphol en haar belangrijke hubfunctie.”
Op Schiphol is recent de basis gelegd voor de ontwikkeling van een nieuwe pier en terminal, het stationsgebied en de bereikbaarheid van Schiphol. Daarnaast ligt de focus in de komende jaren op het omgaan met de operationele knelpunten door de forse passagiersgroei, en de doorontwikkeling van Lelystad Airport.