AMSTERDAM – KLM-topman Pieter Elbers ziet in de World Trade Organisation (WTO) een platform dat ervoor kan zorgen dat er binnen de mondiale luchtvaartindustrie wordt gewerkt aan een level playing field. Elbers deed zijn uitspraak vrijdagmorgen in gesprek met BNR Nieuwsradio. "Er ontstaat dan een maatlat waarlangs je zaken kunt leggen. Hoe die maatlat er uitziet moeten we mondiaal met elkaar bepalen. Net zoals dit bij de auto-industrie en de IT gebeurt", aldus Elbers.
Daarnaast zou IATA, naar zijn mening, op collectieve basis meer kunnen doen en er is nu een Europese luchtvaartassociatie opgericht die actief bezig gaat met de belangen van de Europese luchtvaartindustrie.
Elbers doelt met level playing field op subsidies “waar op ander plaatsen in de wereld anders tegenaan wordt gekeken dan binnen Europa.” Ook op het gebied van sociale wet- en regelgeving rond bijvoorbeeld passagiersrechten zijn zaken nog onvoldoende “gesynchroniseerd”, volgens hem. Een ander voorbeeld zijn de beveiligingslasten op luchthavens. In het ene land dragen de luchtvaartmaatschappijen hier voor op, zoals in Nederland. In andere landen betaalt de staat deze lasten. Dat betekent dat de homecarrier die niet voor deze kosten hoeft op te draaien een enorm kostenvoordeel heeft, aldus Elbers.
Elbers vindt de rol van het WTO belangrijk omdat de investeringen die Golfcarriers in hun product hebben kunnen doen de afgelopen jaren een serieuze bedreiging zijn voor Europese maatschappijen. Hij noemt het business model van de golfcarriers deels eerlijk maar voor een ander deel is hij blij dat de Europese Unie onderzoek doet naar of er sprake is van staatssteun.
Beursgenoteerd
Op de vraag of er sprake is van de verkoop van KLM aan Delta of Etihad, meldt Pieter Elbers dat AirFrance/KLM een beursgenoteerd bedrijf is en dat verkoop niet aan de orde is. "Het zijn interessante speculaties en verhalen, maar voorlopig houdt het huwelijk tussen KLM en AirFrance gewoon stand."