ATLANTA - Ed Bastian, topman van Delta Air Lines, heeft zich in een video verontschuldigd voor de chaos die ontstond na de grote computerstoring van afgelopen maandag. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij moest daardoor honderden vluchten annuleren, waardoor tienduizenden passagiers zijn gestrand. "Het spijt me dat we u in de steek hebben gelaten", zegt Bastian.
“Tot gisteren hebben we achthonderd vluchten moeten annuleren. Ter vergelijking: dat is drie keer het aantal vluchten dat we tot nu toe dit jaar hebben moeten annuleren. Dit is niet hoe we zijn, dit is niet de betrouwbaarheid die u van ons gewend bent”, stelt Bastian in de video die is gericht aan de passagiers.
“Het spijt me persoonlijk zeer wat er is gebeurd; de gevolgen voor uw reisplannen, voor u zelf en uw familie, of het nu gaat om vakanties of zakenreizen”, vervolgt Bastian. Hij vertelt dat Delta in de afgelopen jaren juist honderden miljoenen heeft geïnvesteerd in back-up systemen om grote storingen als afgelopen maandag te voorkomen. Het systeem heeft echter hopeloos gefaald.
De precieze oorzaak van de stroomstoring die het computersysteem platlegde weet Bastian niet. Door nog onbekende reden werkten belangrijke systemen die de stroomvoorziening hadden moeten overnemen niet naar behoren. “Als gevolg daarvan crashte ons hele systeem”, zegt Bastian. Daarop moest het systeem volledig opnieuw worden opgestart.
Dinsdag moest Delta 775 vluchten annuleren. Vandaag gaan negentig vluchten niet door. In de loop van de dag hoopt Delta de operatie weer op orde te hebben. Passagiers wordt nog wel aangeraden de status van hun vlucht te checken voordat ze naar de luchthaven gaan.