AMSTELVEEN - "Het feit dat Schiphol straks aan de 500.000 vliegbewegingen en daarmee aan haar afgesproken grenzen zit is een probleem van iedereen, dus ook voor KLM." Dat meldt KLM-topman Pieter Elbers in het januarinummer van Luchtvaartnieuws Magazine, dat eind deze week verschijnt. Volgens Elbers is het de consequentie van het beleid van de directie van Schiphol.
Schiphol richt zich vooral op het binnenhalen van zo veel mogelijk verkeer door het zogeheten Airline Reward Programma, stelt de KLM-baas. “Daar roepen wij al jaren van dat het niet verstandig is en bovendien indruist tegen het Alders-akkoord.”
Het Airline Reward Programma is een regeling om luchtvaartmaatschappijen tegemoet te komen in de kosten voor de opstart van een nieuwe operatie. Het programma geeft bijvoorbeeld voor maximaal twee jaar een beloning bij het opstarten van een nieuwe route.
Grenzen niet fysiek
Volgens Elbers werkt het Alders-akkoord nu niet meer. “Let wel: de grenzen van Schiphol zijn niet fysiek. Het zijn de geluidsgrenzen die we met de diverse partijen aan de Alderstafel in 2008 hebben afgesproken.”
Een oplossing heeft Elbers niet paraat. “Schiphol heeft voor ons een hub-functie, die draait op de aanvoer van feeder-vluchten. Wij kunnen moeilijk minder gaan vliegen. Er zal niets anders op zitten dan weer met alle belanghebbenden aan tafel te gaan zitten om ruimte te creëren.”
Lees het uitgebreide interview met Pieter Elbers in het januarinummer van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier voor een abonnement.