SCHIPHOL - Ryanair-topman Michael O’Leary landde dinsdagmiddag vanuit Napels op Schiphol met zijn eigen Learjet. Hij kwam om negen nieuwe routes vanaf Eindhoven Airport bekend te maken, waarvan overigens de meeste in de afgelopen weken al door Ryanair waren aangekondigd. Veel nieuws had 'MOL' dan ook niet te melden, en hij maakte met name van de gelegenheid gebruik om sneren uit te delen aan Schiphol, KLM en Transavia.
Ryanair mag dan binnen Europa verreweg de grootste luchtvaartmaatschappij zijn, in Nederland is de rol van de budgetmaatschappij relatief klein. Komend jaar verwacht de maatschappij zo’n 3,5 miljoen passagiers te vervoeren vanaf luchthavens in Nederland. Dat is slechts een fractie van de ruim honderd miljoen reizigers die de maatschappij jaarlijks vervoert.
Schiphol
Het liefst had O’Leary dan ook veel meer nieuwe routes aangekondigd dan de negen vanaf Eindhoven. Hij zou Ryanair graag laten uitbreiden op Schiphol en er een basis openen. Maar het gebrek aan slots maakt dat onmogelijk, zeker nu de limiet van 500.000 vliegbewegingen in zicht komt. “Ze willen dat na 2020 verhogen tot 600.000 slots, maar waarom niet nu al?”, vraagt O’Leary zich af. “Onze vliegtuigen van nu zijn veel stiller geworden. De ‘noise footprint’ van de Boeing 737 MAX 200 die we vanaf april 2018 in gebruik nemen is 93 procent kleiner dan de Boeing 737-200 die we tot 2005 gebruikten. Als geluidsoverlast het probleem is, dan moet het aantal bewegingen worden opgevoerd.”
Hoeveel slots Ryanair op Schiphol zou willen hebben hangt volgens O’Leary af van hoeveel groei op Schiphol mogelijk is. “Via Schiphol zouden we makkelijk vijf tot tien miljoen passagiers kunnen vervoeren. Op dit moment willen ze die groei niet accommoderen om KLM te beschermen”, waarbij O’Leary voor het gemak voorbijgaat aan de afspraken die in 2008 aan de Alderstafel met de omwonenden zijn gemaakt.
Man op mars
O’Leary zegt het niet uit te maken of de groei kan plaatsvinden op Schiphol of Lelystad Airport, dat ontwikkeld wordt tot volwaardige burgerluchthaven. “Het is bullocks dat de opening is uitgesteld tot 2019 omdat het voor luchtverkeersleiders verwarrend is om een extra startbaan toe te voegen. Alsof er een man op mars gezet moet worden. In het eerste operationele jaar zijn er bovendien maar tweeduizend vliegbewegingen toegestaan. Dat zijn er een handvol per dag. De ontwikkeling van Lelystad is op een kunstmatige manier beperkt zonder logische reden.”
Volgens de Ryanair-topman zou Lelystad vanaf de opening direct vijf tot tien miljoen passagiers moeten kunnen verwerken. Op basis van tweeduizend vliegbewegingen ligt de limiet op enkele honderdduizenden passagiers. “Met een handvol vluchten per dag kan geen enkele maatschappij een dienstregeling onderhouden.” Schiphol-topman Jos Nijhuis heeft volgens O’Leary om geduld gevraagd. “Hij zei tegen me: dit is de Nederlandse manier. Maar het is absurd.”
Meer ruimte
O’Leary wil de deur naar Lelystad echter niet bij voorbaat dichtgooien. “Lelystad is zeker een optie voor ons, maar dan moeten die belachelijke en KLM-beschermende slotrestricties worden weggenomen.” O’Leary wil dan ook dat er snel meer ruimte komt op Schiphol en dat er meer slots beschikbaar komen op Lelystad wanneer het opent in 2019. Ryanair zal daarbij vanaf beide luchthavens vliegen, zegt O’Leary. “Waarom niet? We gebruiken drie luchthavens in Londen en Barcelona, twee in Rome en Brussel.”
Volgens O’Leary zou Schiphol een voorbeeld moeten nemen aan Frankfurt Airport, dat wel een flinke groei van Ryanair-activiteiten kan accommoderen, met komende winter zelfs negen gestationeerde vliegtuigen. “Dat had ik tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Daar hebben ze geen slotrestricties en ze introduceerden een incentive programme voor low cost carriers, tot woede van Lufthansa. Dat is een opmerkelijke ontwikkeling. Schiphol zou hetzelfde moeten doen, zodat er serieuze concurrentie voor KLM komt.” Volgens O’Leary zou Ryanair Schiphol kunnen verbinden met zestig luchthavens die op dit moment nog geen verbinding met Amsterdam hebben.
Op Rotterdam The Hague Airport zijn met het vertrek van Flybe, Turkish Airlines en BMI Regional de nodige slots beschikbaar gekomen. Zou die luchthaven geen optie kunnen zijn voor Ryanair? “Natuurlijk praten we met ze. En concurrentie van Transavia? Er is geen enkele manier waarop die met ons kunnen concurreren. Ze hebben het druk met het opdoeken van hun basis in München.”
Maastricht
Vanaf Maastricht vliegt Ryanair deze zomer op drie bestemmingen, komend winterseizoen staan slechts twee wekelijkse vluchten naar Alicante gepland. Voorlopig lijkt Ryanair niet in te zetten op meer vluchten, zeker met de grote hoeveelheid aan luchthavens in de omgeving. “In Maastricht misten we de steun van de lokale bevolking en de routes waren onrendabel. We probeerden routes naar Londen, Dublin en zonbestemmingen, maar niets werkte echt goed. We konden onze vliegtuigen wel winstgevend inzetten vanaf Eindhoven. En ook over de route vanaf Amsterdam naar Dublin zijn we zeer tevreden, met een bezettingsgraad van 98 procent op de vier dagelijkse vluchten.”
Na een persconferentie van een uur hield O’Leary het voor gezien en na tweeënhalf uur op Nederlandse bodem vertrok O’Leary weer in zijn Learjet, richting thuisbasis Dublin. Ongetwijfeld om plannen te maken waar Ryanair de volgende basis in het netwerk gaat openen.