MONTREAL - Vliegen was in 2016 gekeken naar de hoeveelheid ongelukken iets minder veilig dan een jaar eerder. Het aantal grote ongevallen per 1 miljoen vluchten kwam uit op 0,39, wat neerkomt op een ‘hull loss’ per elke 2,56 miljoen vluchten. In 2015 bedroeg de major jet accident rate nog 0,39, meldt luchtvaartorganisatie IATA.
In 2016 kwamen bij tien vliegtuigongevallen met dodelijke afloop 268 mensen om het leven. Dat aantal lag wel onder het gemiddelde van 13,4 ongevallen met fatale afloop en 371 doden per jaar in de periode 2011-2015.
In 2016 eindigde in totaal vier passagiersvluchten in een ongeval waarbij doden waren te betreuren. Het ging om crashes met een Boeing 737-800 van Flydubai, een Airbus A320 van EgyptAir, een Avro RJ85 van LaMia en een ATR 42 van PIA.
Stap terug
Ondanks de stijging van het aantal grotere ongevallen, is IATA-topman Alexandre de Juniac blij met de afname van het aantal dodelijke slachtoffers en het aantal ongevallen met dodelijke afloop. “Ten opzichte van de exceptionele prestatie van 2015 hebben we op enkele belangrijke punten een stap terug moeten doen, maar vliegen blijft de veiligste vorm van langeafstandsreizen.”
Positief is volgens IATA met name de sterke verbetering van de vliegveiligheid in ‘sub-saharan’ Afrika, traditioneel de minst luchtvaartveilige regio. In heel het jaar vond geen enkel fataal vliegtuigongeval plaats in het gebied. Per 1 miljoen vluchten vonden 2,3 ongevallen plaats; het gemiddelde over de vijf jaar daarvoor was 9,73 ongevallen per 1 miljoen vluchten.