ZAVENTEM - Brussels Airlines heeft 2016 met winst afgesloten, ondanks uitdagende omstandigheden waar de maatschappij mee te maken had. De financiële resultaten van het Lufthansa-dochterbedrijf werden sterk beïnvloed door de aanslagen die Brussel op 22 maart 2016 troffen.
Brussels Airlines boekte een operationele winst van 20,4 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 15 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg stabiel op 1,3 miljard euro, terwijl het aantal passagiers met 3,2 procent steeg tot 7,7 miljoen.
Voor 22 maart stevende Brussels Airlines af op een recordjaar. Na de aanslagen had de dagenlange sluiting van de luchthaven en de langdurige terugval van het aantal reizigers een zware passagiersdaling tot gevolg. Dat de maatschappij er toch in slaagde om een passagiersgroei te realiseren, is volgens topman Bernard Gustin te danken aan diverse commerciële initiatieven.
Van de honderd miljoen euro die de aanslagen Brussels Airlines kostten, kon slechts een gedeelte worden gecompenseerd met vergoedingen door verzekeringsmaatschappijen. Toch bleef de maatschappij investeren in vloot, netwerk en product. In 2016 werd Toronto aan het netwerk toegevoegd, binnenkort start een lijndienst naar Mumbai.
Sterke basis
“Hoewel het aangewezen leek om na de aanslagen onze ambities te herzien, hebben we er toch voor gekozen om al onze investeringsplannen zonder enige uitzondering voort te zetten, net omdat we wisten dat we voor Brussels Airlines een sterke basis hadden gecreëerd de afgelopen jaren.”
Gustin zegt de werknemers “enorm dankbaar” te zijn voor wat Brussels Airlines in 2016 zowel operationeel als commercieel bereikt heeft. “Daarom heeft de Raad van Bestuur beslist om 2,5 miljoen euro van onze winst te herverdelen onder het personeel.”
Brussels Airlines is 2017 begonnen met een passagiersgroei. Toch moeten er volgens het bedrijf extra inspanningen worden geleverd om de ‘incoming markt’ verder te stimuleren.
Naast de nieuwe route naar India beidt Brussels Airlines in de loop van de lente het Europese netwerk uit met vier nieuwe bestemmingen en frequentieverhogingen. In de herfst verlaat bovendien de laatste Avro RJ100 Brussels Airlines de vloot.
Toekomstplan
Sinds begin dit jaar is Brussels Airlines volledig in handen van Lufthansa Group. Op dit moment wordt gewerkt aan een strategisch toekomstplan dat zal bestaan uit een groeiscenario en het verbeteren van de concurrentiepositie.
Volgens Jan De Raeymaeker, CFO Brussels Airlines, is de uitdaging nu om de dienstverlening naar de klant toe te versterken en tegelijkertijd het kostenreductieprogramma te versnellen. “Op die manier kunnen we ons differentiëren van de low-cost en onze rendabiliteit garanderen in een marktomgeving waarin de tarieven dalen.”