MADRID - Air Europa en pilotenbond Sepla zijn het eens geworden over een nieuwe CAO. Onderdeel daarvan is een akkoord over de ontwikkeling van Air Europa Express, de budgetdochter van de Spaanse luchtvaartmaatschappij.
Air Europa Express is de nieuwe naam van Aeronova, de regionale luchtvaartmaatschappij die Air Europa-moederbedrijf Globalia in 2015 overnam. Air Europa en de piloten lagen al langer overhoop over de start van de low cost-dochtermaatschappij.
Afgesproken is dat Air Europa Express maximaal een kwart van de jaarproductie van de hele airline voor rekening mag nemen. Daarmee is de limiet vastgesteld op een vloot van elf Embraer 195’s, die Air Europa bij het dochterbedrijf onderbrengt. De E195’s worden ingezet op kortere afstanden.
De vloot van Air Europa bestaat uit Boeing 737's voor de korte en middellange afstand en Airbus A330's en Boeing 787's voor langeafstandsvluchten.
De maatschappij volgt met de start van Air Europa Express concurrent Iberia, dat al een aantal jaren over een budgetdochter beschikt waarbij het personeel minder salaris ontvangt en de arbeidsvoorwaarden minder gunstig zijn.