AMSTERDAM - De drukte op de luchthaven Schiphol is voorlopig nog niet voorbij. Ook zondag en maandag rekent Schiphol op enorme aantallen reizigers. "Voor zaterdag rekenden we op 190.000. Zondag en maandag gaan we over de 200.000," zegt een woordvoerster. Dat zijn aantallen die normaal gesproken in de zomer worden gehaald. "Dramatisch," zegt luchtvaartmaatschappij KLM. Tientallen mensen misten hun vlucht door de lange rijen.
Het was zaterdag, net als vrijdag, erg druk op Schiphol. Nederland viert de meivakantie en trekt erop uit.
Een woordvoerster van de luchthaven: "We doen ons best en werken er hard aan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.'' Er is extra personeel ingezet, met name bij de bagagechecks. Reizigers klaagden volop op de sociale media.
Sinds de paasdrukte missen dagelijks gemiddeld zestig KLM-reizigers hun vlucht, uitsluitend door de lange rijen, meldt KLM. Zaterdag zal dat oplopen tot honderd, zegt een woordvoerster van de vliegmaatschappij. Dat aantal was nog veel hoger geweest als KLM niet had besloten veel vluchten te laten wachten.
Expres vertraagd
"Dan kunnen mensen uit de rij toch nog mee.'' Zaterdag zijn zeker 55 vluchten expres vertraagd. Dit gaat ten koste van de goede punctualiteitscijfers van de maatschappij
KLM zegt zijn hart vast te houden voor de zomer. "De hele infrastructuur is er niet op berekend." Het aantal vluchtbewegingen in 2020 is overigens begrensd op 500.000 per jaar. KLM: "Daar gaan we in dit tempo dus snel naartoe.'' Schiphol heeft al gezegd zich daaraan te houden.
Drie uur voor vertrek
In de tussentijd adviseert Schiphol de reiziger om goed te luisteren naar het advies van de luchtvaartmaatschappij over hoelang van tevoren je aanwezig moet zijn. Zo waarschuwt KLM haar passagiers er drie uur tevoren te zijn, ook voor Europese vluchten.
(c) Reismedia / ANP