CANCUN - Wereldluchtvaartorganisatie IATA doet een dringend beroep op regeringen van Latijns-Amerikaanse landen om zich tot het uiterste in te spannen om kritische infrastructuurpunten te verbeteren en de regelgeving slimmer toe te passen. De IATA verwacht een verdubbeling van het passagiersvervoer in 2034 in Latijns-Amerika en daarvoor zijn spoedige maatregelen nodig.
"De luchtvaartindustrie levert een belangrijke bijdrage aan het bruto nationaal product in deze regio. De luchtvaart zit hier op een groeipad en mensen willen reizen over de wereld en hebben daarvoor goede verbindingen nodig. Ook moeten bedrijven kunnen terugvallen op goede en efficiënte luchtverbindingen naar andere regio's in de wereld. Helaas werken overheden duurzame groei tegen. Ze houden een gebrekkige infrastructuur in stand en verlammende regelgeving", meldt Peter Cerda, IATA's Regional Vice President for the Americas.
Luchthavens kunnen de groei niet aan
"Lagere vliegtarieven, een stijgende welvaart en demografische groei stimuleren de vraag van mensen naar vliegverbindingen in Latijns-Amerika. Alleen kunnen de belangrijkste luchthavens in de regio de groei niet aan", aldus de IATA-vertegenwoordiger.
Concreet ziet de IATA onder andere problemen met de capaciteit op Jorge Chávez International Airport in Lima, terwijl de luchthaven zich ontwikkelt tot regionale hub. De luchthaven is gebouwd voor 10 miljoen passagiers per jaar, maar handelt er jaarlijks 17 miljoen af.
Ook Mexico-City, één van de belangrijkste netwerk-luchthavens in de regio ziet dat de groei wordt gefrustreerd door een verouderde infrastructuur. Een nieuwe luchthaven zou al deze problemen moeten kunnen oplossen. Op dit moment is er alleen nog ruimte in Mexico voor vluchten buiten de piekuren en tijdens de nachtelijke uren.
In Argentinië houdt de luchtverkeersleiding in Buenos Aires en omgeving verdere groei tegen met vertragingen van vluchten tot gevolg. Passagiers moeten ook langere vluchten maken dan nodig is. De regering heeft nieuwe routes toegestaan en nieuwe luchtvaartmaatschappij die Argentinië aandoen, maar de luchtverkeersleidingssystemen moeten nodig worden gemoderniseerd.
Volgens Cerda zijn de overheden verantwoordelijk voor de infrastructuur, waardoor luchtvaartmaatschappijen verbindingen kunnen opzetten met alle positieve economische gevolgen van dien. Voor wat betreft de regelgeving moet er meer transparantie, doelgerichtheid en versimpeling plaatsvinden.
Panama en Chili
IATA prijst de ontwikkelingen in Panama en Chili om de manier waarop overheid en luchtvaartindustrie met elkaar omgaan. De andere landen "kunnen hier van leren", omdat Latijns- Amerika over de basiselementen beschikt voor een gezonde commerciële luchtvaarttak.