SCHIPHOL - Prijsvechter Ryanair heeft de buik vol van alle restricties op Nederlandse luchthavens. “Op Schiphol en Eindhoven kunnen we niet groeien en Lelystad is geen optie. Daarom schrappen we routes”, zegt topman Michael O’Leary. Hij wil ook een klacht indienen bij de Nederlandse mededingingsautoriteiten. "We worden oneerlijk tegengewerkt."
Zoals gebruikelijk haalt de goedgebekte CEO hard uit naar Schiphol, LVNL en KLM. “Voor KLM kan alles, maar voor Ryanair is niets mogelijk”, klaagt hij.
Voor het winterseizoen worden zes routes op Eindhoven geschrapt die opgestart hadden moeten worden. Aarhus, Milaan Malpensa en Trapani gaan niet door, Tanger, Oradea en Rabat worden verplaatst naar Weeze. Daardoor houdt Ryanair nog steeds 38 routes vanaf Eindhoven over. “We krijgen simpelweg geen slots.”
Op Schiphol blijft de operatie beperkt tot Dublin en Malaga. “Meer slots zijn er zogenaamd niet. Bespottelijk, voor een luchthaven met vijf start- en landingsbanen. We wilden Londen, Rome en nog meer routes, maar we mogen simpelweg niet groeien. Zogenaamd vanwege de capaciteit en geluidsregels. Belachelijk.”
Overigens stelt O’Leary dat Schiphol zich niets moet aantrekken van de afspraken over geluidsregels. “Die zijn niet eens wettelijk bindend.”
Binnen een week ligt er volgens de topman een klacht bij de NMa. "De ruimte op Schiphol wordt kunstmatig beperkt en daar zijn wij het slachtoffer van."