SCHIPHOL - Vakbond FNV wil dat KLM de onderbezetting bij het grondpersoneel oplost. Die leidt voor veel werknemers tot een ongezonde werkdruk.
Zo'n tweederde van de werknemers geeft in een eigen onderzoek van de vakbond aan dat de werkdruk zo hoog is dat er gezondheidsrisico's kunnen ontstaan. Bijna 60 procent van de ruim duizend ondervraagden stelt dat signalen daarover door KLM worden genegeerd.
FNV wijst erop dat het aantal passagiers bij KLM in de afgelopen tien jaar flink is gestegen, maar dat het aantal werknemers vrijwel gelijk is gebleven. Die combinatie is een belangrijke oorzaak voor de hoge werkdruk.
Het verschilt wel per afdeling. Bij de bagage-afhandelaars zegt 82 procent dat de werkdruk te hoog is, bij de technische dienst is dat net iets minder dan de helft. De andere afdelingen zitten rond het gemiddelde.
Onregelmatige diensten
Ook andere zaken zijn niet in orde, vinden de werknemers. Zo klagen de vrachtafhandelaars dat ze steeds zwaardere gewichten moeten tillen. De meerderheid van bagage-afhandelaars stelt niet genoeg ruimte te hebben om het werk te doen.
Daarnaast zijn de onregelmatige diensten slecht voor de gezondheid, vindt 62 procent van de ondervraagden.
Bij het KLM-grondpersoneel is het ziekteverzuim hoog. De werknemers zeggen dat dat vooral wordt veroorzaakt door lichamelijke belasting, werkdruk en onderbezetting.
Opvallend is ook dat uitzendkrachten aangeven zich niet ziek te willen melden omdat ze daar door hun uitzendbureau op afgerekend worden. KLM moet daarin zijn verantwoordelijkheid nemen, vindt FNV.
Maatregelen
De bond dringt er bij KLM op aan om de onderbezetting op te lossen. Ook wil de bond dat er in de vracht- en passagiersafhandeling cao's voor hele sector worden afgesproken.
Tegelijk wil de bond ook dat de overheid en Schiphol zich inzetten om oneerlijke concurrentie terug te dringen.