SCHIPHOL - Niet de piloten maar het cabinepersoneel van KLM krijgt een tijdelijke zetel in de top van Air France-KLM. VNV-president Arthur van de Hudding rekent echter nog steeds op een permanente zetel voor de KLM-piloten in de Raad van Commissarissen. "Deze tijdelijke zetel was een mooie opstap geweest, maar uiteindelijk gaan we voor de ons beloofde permanente zetel", meldt Van den Hudding aan Reismedia.
Namens KLM is nu Mathi Bouts, senior purser bij KLM, gekozen om toe te treden tot lid van de RvC van Air France-KLM. De ontstane situatie maakt het moeilijk voor KLM-topman Pieter Elbers. Die is voorstander van de Nederlandse piloten in de RvC, maar de KLM-werknemers worden nu via de tijdelijke zetel vertegenwoordigd door een purser.
De officiële benoeming vindt vandaag plaats, maar maandag lekte al uit dat de voorkeur van de Europese ondernemingsraad van Air France-KLM uitgaat naar de senior purser.
In augustus meldde VNV-president Van den Hudding in een interview met Luchtvaartnieuws Magazine dat hij rekent op medewerking van de andere beroepsgroepen binnen KLM op het moment dat de European Works Council goedkeuring geeft aan het toekennen van de tijdelijke zetel aan een Nederlandse vertegenwoordiger.
"Als de permanente zetel uiteindelijk niet aan de piloten wordt toegekend is dat een schending van een aanzienlijk deel van de afspraken binnen het CAO-akkoord door KLM. Dat levert uiteraard consequenties op", voorspelde Van den Hudding.
Van den Hudding verwacht voor het einde van 2017 een toezegging over de permanente zetel en verwacht ook dat Elbers dit voor elkaar krijgt. Deze extra zetel ontstaat nu Delta Air Lines en China Eastern ieder een aandeel van tien procent in Air France-KLM nemen. Air France-KLM moest daarvoor, als tegenprestatie, wel een aandeel nemen in Virgin Atlantic, waar Delta Air
Lines de lakens uitdeelt.
Situatie complexer
Van den Huddig: “De tijdelijk zetel die nu naar de Cabine gaat was een mooie opstap geweest naar een permanente zetel voor de vliegers. Wat dat betreft is deze situatie wel complexer geworden dan noodzakelijk. Eind dit jaar loopt onze CAO met de KLM-directie af. Wij hebben met het aangaan van de lopende afspraken behoorlijke concessies gedaan op onze arbeidsvoorwaarden. We gaan nu de balans opmaken van wat wij hebben geleverd en wat de KLM-directie voor ons heeft gedaan.”
Hij vervolgt: “KLM moet ons nog steeds de tweede tranche aandelen leveren. Dat had op 1 april al moeten gebeuren. Mocht nu ook de permanente zetel er niet komen, dan is er een groot probleem. Wij hebben geleverd, net als de grondbonden, overigens. Met de cabinebonden is nog steeds geen afspraak en nu gaat het cabinepersoneel er met de zetel vandoor die wij wilden.”