Kabinet wil vliegbelasting in 2021 invoeren

Airbus A380
10 oktober 2017 - 16:16 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Airbus

DEN HAAG - Als maatregelen zoals het stimuleren van biobrandstof en schone vliegtuigen niet helpen komt er vanaf 2021 een extra heffing op vliegtickets. Dat staat in het gepubliceerde regeerakkoord. Voor de periode 2020-2040 wordt een nieuwe Luchtvaartnota opgesteld. 

Schiphol bereikt in 2020 het plafond van maximaal toegestane vliegbewegingen. Meer vluchten zou volgens regeringspartijen CDA, ChristenUnie, D66 en VVD een te zware belasting voor het milieu en omwonenden opleveren.

Selectiviteit
Op Schiphol moeten intercontinentale lijndiensten voorrang gaan krijgen boven bijvoorbeeld korte vluchten van prijsvechters. Eindhoven en Lelystad Airport moeten de voornaamste vakantieluchthavens worden. Door vanaf 2023 het luchtruim opnieuw in te delen moeten de regionale luchthavens meer ademruimte krijgen.

Vliegtax
Het is aan de luchtvaartsector om met maatregelen te komen, bijvoorbeeld door schonere vliegtuigen in te zetten en vaker biobrandstof te gebruiken. De regering bekijkt de mogelijkheden om luchtvaartmaatschappijen die lawaaiige vliegtuigen inzetten extra te belasten. Als dat te weinig effect sorteert wordt vanaf 2021 opnieuw een vliegbelasting ingevoerd. Die zou 7 euro op Europese vluchten en 40 euro voor verre reizen moeten bedragen.

Tegen de vliegbelasting is veel verzet. De heffing, die bedoeld is om de staatskas te spekken, zorgt volgens onderzoeker voor een afname van 12,5 miljoen passagiers op Schiphol en het verlies van 37.500 banen.

Extra heffingen op vliegtickets leidden in diverse Europese landen, waaronder Nederland, tot flinke schade voor de lokale economie. Reizigers vluchtten de grens over om daar alsnog het vliegtuig te nemen. De luchtvaart- en reissector uitte eerder al fel protest tegen de onzalige kabinetsplannen.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen