AMSTERDAM - Travel managers van bedrijven moeten bij het opstellen van het reisbeleid meer rekening houden met de wensen van de zakenreiziger. Dat blijkt uit onderzoek van ACTE en American Express Global Business Travel.
Door de veranderende normen van hyperconnectiviteit, personalisatie en constante beschikbaarheid van ondersteuning, verwachten zakenreizigers meer flexibiliteit. Sommige reizigers geven aan een betere balans tussen werk en privé leven nodig te hebben. Anderen verzoeken juist meer vrijetijdselementen aan hun zakenreis toe te kunnen voegen. Reismanagers moeten daarnaast inspelen op de veranderende behoeften van de moderne zakenreiziger door bijvoorbeeld het opnemen van niet-traditionele accommodaties. Circa 93 procent van de ondervraagde biedt reismanagers tegenwoordig reisinformatieapps aan, of zijn van plan deze te ontwikkelen.
Door gebruik te maken van de reis- en uitgavendata van TMC’s kunnen reismanagers zich volgens het onderzoek beter verplaatsen in de zakenreiziger. Op deze manier ontstaat er een beter beeld van de veranderende vraag en behoefte van zakenreiziger.
Uit het onderzoek, Managing the Modern Business Traveller, blijkt tevens dat 87 procent van de zakenreizigers gebruik te willen maken van ‘visual guilt’. Dat houdt in dat reizigers gevraagd kan worden om opnieuw een reisaanvraag te overwegen, wanneer er een goedkopere optie bestaat. Behoeften van het bedrijfsleven verschillen vaak van de behoeften van zakenreizigers.