Brussels Airport hengelt naar Nederlandse vliegtaxvluchtelingen

brussels airlines, airbus, a330
24 oktober 2017 - 19:38 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Brussels Airlines

AMSTERDAM - Brussels Airport is meer dan bereid om Nederlanders die vanaf 2021 de gewraakte vliegtax willen ontvluchten op te vangen. “De vrachtsector weet ons al goed te vinden”, aldus CEO Arnaud Feist tijdens de achtste jaarbijeenkomst van Airneth.

In tegenstelling tot Schiphol zit Brussels Airport nog lang niet aan zijn taks qua vliegbewegingen en passagiers. De luchthaven verwerkt jaarlijks 25 miljoen passagiers en verwacht er in 2040 ruim 40 miljoen te verwelkomen.

“Een groot deel van Nederland valt binnen onze catchment area van 1,5 uur rijden”, zegt Feist. “Veel Nederlanders zijn al bekend met onze voordelen.”

Op dit moment komt zo’n 5 procent van alle reizigers uit Nederland. “Het aantal gele kentekens in de parkeergarages groeit gestaag.”

Door de omstreden vliegtax, die de Nederlandse overheid wil invoeren om de schatkist te spekken, dreigen net als eerder talloze Nederlanders uit te wijken naar Düsseldorf en Brussel. “Ik ben geen voorstander van de vliegtax. In het verleden is gebleken wat de uitwerking daarvan is geweest”, stelt Feist.

Niet alleen de vliegtax, maar ook het in 2008 afgesproken plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar speelt Schiphol parten. Hoewel ook Brussel kampt met een aanzienlijke groep stugge klagers heeft Brussels Airport nog ruimte om te groeien. Zo wordt de terminal uitgebreid en wordt één van de drie landingsbanen mogelijk verlengd.

Door het tekort aan slots op Schiphol kozen al diverse vrachtmaatschappijen het hazenpad. Singapore Airlines Cargo wijkt uit naar Brussel, AirBridgeCargo naar Luik, Yangtze River Airlines naar Hahn en Emirates SkyCargo naar Frankfurt, Kopenhagen en Brussel.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen