BRUSSEL - Terwijl er dit weekeinde in Nederland afscheid werd genomen van de Fokker 70 bij KLM, zwaaide Brussels Airlines de Avro RJ100 uit, het vliegtuigtype waarmee de luchtvaartmaatschappij in 2002 van start ging. Op zaterdag maakten tientallen luchtvaartfans de allerlaatste commerciële vlucht mee.
Zondag zegt het Brussels Airlines-personeel vaarwel tegen het vliegtuigtype, waarmee miljoen passagiers vlogen, waarop honderden piloten en cabinepersoneelsleden hun carrière startten en waaraan tientallen engineers sleutelden.
Met vlucht SN2720 Genève-Brussel kwam zaterdagavond om 19.40 uur een einde aan het Avro-tijdperk bij Brussels Airlines. Zo'n 31,5 miljoen passagiers stapten ooit aan boord van het viermotorige vliegtuigtype en de Brussels Airlines bemanningen voerden de voorbije jaar in totaal bijna 606.000 Avro-vluchten uit naar 89 verschillende bestemmingen. Zo was het type een vaak geziene gast op de luchthavens van onder meer Stockholm, Kopenhagen, Marseille, Lyon, Genève, Oslo, Manchester en Berlijn.
Cabin crew op de laatste commerciële AVRO vlucht
Airbus
De Brussels Airlines Avro-vloot telde ooit 32 vliegtuigen. Dit weekend verliet het allerlaatste toestel, de OO-DWD, de luchtvaartmaatschappij. Vanaf vandaag staan er op de Brussels Airlines operator licentie alleen nog Airbus-vliegtuigen.
Het toesteltype is in Europa schaars aan het worden. De weinige toestellen die nog overblijven zijn vooral in Ierland, Groot-Brittannië, Zweden en Griekenland te zien. Eerder dit jaar nam ook SWISS afscheid van de Avro-jets.
Blusvliegtuig
Enkele ex-Brussels Airlines A’s startten een nieuw leven op andere continenten. Zo zijn er bijvoorbeeld toestellen aan de slag in de Verenigde Staten en Canada als blusvliegtuig. Ook in Zuid-Amerika en Ghana vliegen voormalige Brussels Airlines-vliegtuigen rond. Sommige toestellen werden ontmanteld voor onderdelen en eentje doet er dienst als oefentoestel voor de luchthavenbrandweer van Brussels Airport.