AMSTELVEEN - Op de KLM route Amsterdam-Curaçao is de Boeing 747-400 al decennialang een vertrouwde verschijning. Maar KLM is bezig de 747-vloot af te bouwen en de vervanging van het type op de populaire Curaçao-route is een kwestie van tijd, mogelijk minder dan een jaar.
Want in de dienstregeling van KLM staat op de route vanaf 28 oktober 2018 - het begin van het winterseizoen 2018/2019 - dagelijks een Boeing 777-300ER ingepland in plaats van de Boeing 747-400. Maar het precieze moment dat de vertrouwde 747 van de route verdwijnt is volgens KLM nog niet zeker.
Een woordvoerder van KLM bevestigt aan Reismedia dat het vliegen met de Boeing 777-300ER op de route een optie is tijdens of na de uitfasering van de Boeing 747-400. Wanneer dit het geval is hangt af van de vlootplanning. Het omwisselen van de 747 voor de 777 zal in ieder geval nog niet gedurende het lopende winterseizoen zijn.
De vervanging van de volledige passagiersversie van de 747-400 door de 777-300ER op de Curaçao-route ligt voor de hand gezien omdat de toestellen een identieke capaciteit hebben. In beide toestellen is plaats voor 408 passagiers.
De Boeing 747-vloot van KLM bestaat nu nog uit veertien toestellen, waarvan zes in een ‘full pax’ configuratie met 408 stoelen en acht combi's met 268 stoelen. De laatste moet in 2020 de vloot hebben verlaten. Drie Boeing 747-400ERF's van KLM Cargo blijven langer in dienst.