DALLAS - Cabinepersoneel van American Airlines mag binnenkort direct een goedmakertje uitdelen aan passagiers met een klacht. Wie te maken krijgt met een kapotte stoel of een defect tv-scherm kan rekenen op frequent flyer miles als compensatie, meldt de Chicago Business Journal.
Afhankelijk van de aard van het ongemak – een kapot leeslampje op een korte vlucht of een stoel die niet naar achteren wil op een lange route – kunnen reizigers direct een aantal frequent flyer miles bijgeschreven krijgen. De cabinebemanning krijgt daarvoor speciale software op hun tablets.
Door de maatregel hoeft de reiziger niet achter met de airline in contact te treden, maar kan het leed meteen verzacht worden. Voorwaarde is wel dat de passagier lid is van het AAdvantage frequent flyer programma van American Airlines. Dat kan, indien nodig, in de lucht nog worden geregeld.
Door de frequent flyer miles toe te kennen hoopt American niet alleen sneller in te kunnen spelen op eventuele klachten, ook bindt het meteen nieuwe leden. Overigens zijn reizigers niet verplicht het goedmakertje te accepteren; ze houden het recht om na de reis andere vormen van compensatie te claimen.