KRALENDIJK - Passagiers van Aruba Airlines hebben dinsdag op de luchthaven van Bonaire urenlang moeten wachten op een vliegtuigtrap. Dat meldt de NOS. Het door de maatschappij ingeschakelde afhandelingsbedrijf bleek niet over een vliegtuigtrap te beschikken en een andere afhandelaar, AHS, weigerde de concurrent te hulp te schieten.
De vlucht zou eigenlijk worden uitgevoerd met een Bombardier CRJ200, die een in de deur ingebouwde trap heeft. Vanwege een mankement werd een Airbus A319 ingezet, die echter geen trap aan boord heeft. Afhandelingsbedrijf PAS beschikt niet over een trap voor dat grotere toestel.
Volgens de NOS moesten gestrande passagiers vanuit de wachtruimte toezien hoe de deuren opengingen en er vervolgens niemand uitkwam. Passagiers in het toestel moesten daar uren blijven zitten. Uiteindelijk moest er een noodverordening aan te pas komen om AHS tot actie te dwingen en de trap van het bedrijf bij het vliegtuig te krijgen.
Oorzaak van het gesol met passagiers zou een ruzie tussen de drie afhandelingsbedrijven op Flamingo Airport zijn. Twee daarvan, BAS en AHS, hebben al jaren ruzie met nummer drie: PAS.
De vlucht van Aruba Airlines van Bonaire naar Aruba via Curaçao vertrok uiteindelijk met een vertraging van ruim zes uur vanaf het Caribische eiland.