SCHIPHOL - KLM voegt in het zomerseizoen, dat eind maart begint, in totaal 2,8 procent capaciteit toe aan het netwerk ten opzichte van vorig jaar. De vraag is wel hoe lang er nog op die schaal uitgebreid kan worden op Schiphol, gezien de grenzen aan de ruimte op de luchthaven.
Vooral het langeafstandsnetwerk laat groei zien, door de toevoeging van Fortaleza en Mumbai aan het netwerk. In Europa zijn Nantes en Växjö ten opzichte van vorige zomer nieuwe bestemmingen. Voor dochter Transavia zit de groei komende zomer op Eindhoven en Rotterdam.
KLM had nog meer willen groeien, meldt topman Pieter Elbers, maar door het eerder dan voorzien bereiken van het maximum van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol is dat niet mogelijk. Luchtvaart en politiek zoeken al jaren naar een oplossing, maar stuit als het gaat om uitbreiding op fel verzet bij de machtige omwonendenverenigingen. Die zien Schiphol het liefst vertrekken naar zee.
Luchtvaart heeft een probleem
“We roepen al jaren dat Schiphol vol raakt. In 2018 kunnen we niet alles vliegen wat we zouden willen. De luchtvaart op Schiphol heeft een probleem. Als KLM willen we groeien en werkgelegenheid creëren, maar de laatste jaren zijn veel slots weggegeven mede als gevolg van het Airline Reward Programma. Daarnaast is er geen mainport in Europa waar de laatste jaren zo enthousiast ruimte is gemaakt voor prijsvechters en het aandeel nu dus groot is”, zei KLM-topman Pieter Elbers recent in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
“Dat er ruimte is voor nieuwkomers - en dat is wettelijk vastgelegd - vind ik niet bezwaarlijk. Wél is het een probleem als wij geen kans hebben om op een eerlijke manier te concurreren. Wat wij kunnen doen is, zoals eerder gezegd, dynamisch omgaan met onze netwerkplanning en onze vloot optimaliseren. Dat deden we al door de Fokker 50 en 70 te vervangen door Embraers met meer stoelen.”