ZAANDAM - Uitbreiding van het vliegverkeer is niet nodig als meer wordt geïnvesteerd in de trein. Met een betere inzet van materieel en een slimmere dienstregeling kan het aantal treinreizigers voor ruim dertig internationale bestemmingen worden verdubbeld. Dat staat in een onderzoek dat is uitgevoerd door ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van onder meer Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. De organisaties denken dat jaarlijks circa 89.000 korte vluchten op Schiphol kunnen worden geschrapt.
De lage prijzen van vliegtickets zijn volgens de milieugroepen de grootste concurrent van de internationale trein. "Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen consumenten nu een oneerlijke keuze”, aldus Cas van Kleef van Greenpeace.
"Mensen denken vaak dat het vliegtuig veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je tenminste de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent.”
Vanuit Amsterdam zijn Brussel en Düsseldorf per trein in ruim een uur te bereiken, Londen in net geen drie uur. In februari werd die supersnelle, directe Eurostar-verbinding tussen Londen en Amsterdam in gebruik genomen. Veel andere Europese steden, zoals Berlijn en Hamburg, zijn per trein aanzienlijk nog minder snel te bereiken.
Uit het onderzoek van Royal HaskoningDHV blijkt dat wanneer meer geïnvesteerd wordt in het Europees netwerk van HSL-treinen er zelfs tot 133.000 vluchten minder nodig zouden zijn.
De Europese Commissie liet vorige maand weten voorstander te zijn van meer snelle spoorverbindingen om vlieg- en wegverkeer te ontlasten en de vervuiling drastisch terug te dringen. Ook KLM-topman Pieter Elbers zei eerder snelle treinverbindingen als alternatief voor korte vluchten te zien.