SYDNEY - Naast de Airbus A350-900ULR en de Boeing 777-8 lijkt er nog een derde toestel in de race te komen voor de nieuwe widebody-order van Qantas. Airbus onderzoekt of de A350-1000 geschikt gemaakt kan worden om non-stop tussen Sydney en Londen te vliegen.
Qantas is van plan om vanaf 2022 ultralange vluchten zoals Sydney – Londen en Sydney – New York op te starten. De Australische maatschappij wil daarom in 2019 een order plaatsen voor toestellen die zulke afstanden in één keer en met 300 passagiers aan boord kunnen afleggen.
Lange tijd leken de A350-900ULR (Ultra Long Range) en de Boeing 777-8 de enige kanshebbers te zijn, maar er komt nu mogelijk ook een ULR-versie van de A350-1000. Dat zei Airbus CCO Eric Schulz voorafgaand aan de IATA Summit in Sydney, zo meldt Australian Business Traveller.
“Door Singapore Airlines weten we inmiddels wat met de -900 kunnen en we gaan nu kijken wat er mogelijk is met de -1000”, aldus Schulz. Singapore Airlines heeft zeven A350-900ULR's besteld en zal daarmee vanaf oktober non-stop tussen Singapore en New York vliegen
De A350-900ULR kan meer brandstof mee aan boord nemen dan de gewone -900, en mogelijk zullen er voor de plannen van Qantas ook nog enkele aanpassingen aan de motoren nodig zijn. Sydney-Londen is met 17.000 kilometer namelijk bijna 2000 kilometer langer dan Singapore-New York.
Als de A350-1000ULR komt, dan zal deze een vergelijkbare behandeling krijgen.