MUMBAI - Jet Airways beleeft roerige tijden. Het Indiase concern stelde de publicatie van de halfjaarcijfers uit, krap een week nadat het bedrijf ontkende dat er drastische maatregelen nodig zijn om kosten te besparen. De Indiase samenwerkingspartner van Air France-KLM kampt onder meer met stijgende brandstofprijzen en moordende concurrentie van prijsvechters op de thuismarkt.
Jet Airways, dat deels deels in handen is van Etihad Airways, heeft de nodige moeite om op te boksen tegen budgetmaatschappijen als IndiGo, GoAir en SpiceJet. Die maatschappijen groeiden afgelopen jaren juist exceptioneel, omdat ze de Indiase middenklasse een goedkoper alternatief bieden in vergelijking met de full-service maatschappijen.
Vorige week werd bekend dat Jet Airways snel de kosten naar beneden moet brengen om financieel het hoofd boven water te houden. Personeel is gevraagd om salaris in te leveren en er wordt gezocht naar investeerders voor vers kapitaal. Eerder deze week meldden Indiase media dat de maatschappij af zou zien van de salarisverlaging.
India is één van de snelstgroeiende luchtvaartmarkten ter wereld, maar ook één van de moeilijkste om in actief te zijn. Jet Airways is zeker niet de enige maatschappij met problemen. Staatsbedrijf Air India is al meerdere keren van de ondergang gered. Kingfisher Airlines verloor in 2013 zijn vliegvergunning door aanhoudende financiële problemen.