SOUTHEND - De regionale luchthaven Southend Airport investeert de komende jaren miljoenen in een forse uitbreiding. “Wij willen de nieuwe toegangspoort worden tot Londen”, zegt CEO Glyn Jones in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
De afgelopen jaren stak eigenaar Stobart Group al veel geld in het opknappen van de luchthaven. De enige start- en landingsbaan werd verlengd, er kwam een splinternieuwe terminal, de luchtverkeersleiding kreeg een nieuwe toren en er werd een treinstation voor de deur aangelegd.
“Het voordeel dat wij hebben ten opzichte van andere luchthavens rond Londen is dat het luchtruim minder druk is, er geen opstoppingen ontstaan op de grond en de doorlooptijd van de terminal rond de tien minuten ligt. Binnen een uur na de landing kun je als reiziger via een rechtstreekse trein al op Liverpool Station in het hart van Londen staan.”
Het vliegverkeer op Southend Airport, dat zich profileert als London Southend Airport, wordt op dit moment gedomineerd door twee spelers: Stobart Air, dat er uitsluitend voor Flybe vliegt, en easyJet. Daarnaast is Air Malta op de luchthaven actief met vluchten naar Malta en Italië en komt binnenkort Adria Airways met een lijndienst naar Poznan. De grootste uitbreiding staat echter voor 2019 op stapel, als easyJet een vierde toestel op Southend stationeert en Ryanair er eveneens een basis vestigt, met drie vliegtuigen. “Dat betekent in één klap een miljoen passagiers erbij.
Volgens Jones zijn er aanhoudende gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om naar Southend Airport te komen. “We zoeken nadrukkelijk meer netwerkmaatschappijen, om zo een balans te houden tussen prijsvechters en traditionele airlines.” Het valt Jones op dat Southend één van de weinige Britse luchthavens is die KLM niet aanvliegt. “Dat zou een geweldige toevoeging zijn voor ons, zeker gezien de transfermogelijkheden op Schiphol. Ze vliegen al naar Heathrow en London City, dus wie weet…”
Op dit moment is Southend al met twee Nederlandse luchthavens verbonden; Stobart Air vliegt drie keer per dag op en neer voor Flybe naar Groningen Airport Eelde, terwijl easyJet een lijndienst naar Schiphol onderhoudt. Daarnaast kunnen reizigers uit de Benelux-regio gebruik maken van de Flybe-vluchten vanaf Antwerpen en Keulen.
Lees het uitgebreide interview met Glyn Jones in de oktober-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.