SCHIPHOL – De komst van topman Ben Smith bij Air France-KLM zorgt voor spanningen binnen het management van de luchtvaartgroep. KLM-topman Pieter Elbers is voorbestemd om de tweede man binnen de Air-France KLM groep te worden. Een functie die de Nederlander ambieert om een stempel op het succes van de fusiemaatschappij te kunnen drukken.
Hij laat zich echter niet chanteren om deze rol te kunnen vervullen, laat een bron dichtbij de KLM-directie weten aan Reismedia.
Smith aast op meer macht binnen het bedrijf en stelt steeds meer voorwaarden aan de positie als tweede man van KLM-baas Pieter Elbers.
Raad van Commissarissen
Volgens eerder uitgelekte plannen in de Franse media zou Elbers de tweede man binnen de groep worden en de verantwoordelijkheid krijgen over allianties, onderhoud en IT. Voor Ben Smith staat daar tegenover dat hij een plaats krijgt in de Raad van Commissarissen van KLM. Echter in Amstelveen voelt men hier niets voor. Elbers staat voor het KLM belang en gaat niet akkoord met meer zeggenschap in ruil voor een RvC zetel.
De Nederlander legt verwijten dat hij onvoldoende betrokken zou zijn bij de belangen van de groep Air France-KLM naast zich neer met de woorden dat KLM met haar winstbijdrage juist heel veel doet voor Air France-KLM en daarnaast draagt hij, met zijn netwerk ervaring, nadrukkelijk bij aan het alliantie-dossier van Air France-KLM en de onderhoudstak (E&M).
Governance
Elbers zou eind oktober worden geïnformeerd over de nieuwe governance structuur, waarin de rol van deputy CEO zou worden geregeld. Op dit front blijft het echter muisstil vanuit de Franse hoofdstad.
De ambitie van Elbers is om in zijn nieuwe rol een stempel op het succes van de luchtvaartgroep te drukken en de belangen van KLM, dat vier keer zo winstgevend is als Air France, te beschermen.
Smith lijkt echter nieuwe condities te stellen aan de benoeming van Elbers tot tweede man. Zo wil hij een zetel in de Raad van Commissarissen van KLM. Volgens een woordvoerster van KLM is de discussie in lijn met eerdere discussies tussen de holding Air France-KLM en KLM over de goedgevulde kas van KLM én over de Nederlandse tak van Transavia, die onder KLM valt. Elbers ging hier in het belang van de Nederlandse maatschappij niet in mee.
De Franse krant La Tribune meldt op basis van informatie vanuit Frankrijk dat de relatie tussen Smith en Elbers door de perikelen deuken heeft opgelopen en is bekoeld.
Elbers, die kan rekenen op waardering vanuit de internationale luchtvaartindustrie, werkte de afgelopen jaren vooral met oudere Franse managers in de top van Air France-KLM. In Smith heeft hij nu een tegenhanger die bijna even oud is en over aardig wat kennis beschikt van de luchtvaartindustrie, maar die niet eerder zo’n hoge topfunctie bekleedde.
Frank Terner
Sinds de komst van Smith, die werd binnengehaald om de slepende ruzie met de Franse bonden te sussen, moesten Air France-topman Frank Terner en het hoofd Personeelszaken het veld ruimen.