SCHIPHOL - De grote vijf Europese luchtvaartbedrijven, Air France-KLM, Lufthansa, IAG, easyJet en Ryanair, profiteren van de consolidatieslag in de luchtvaartsector. Hun marktaandeel is toegenomen tot meer dan vijftig procent.
Uit onderzoek van Scope Ratings blijkt het aandeel van de Big Five in het totale Europese passagiersvervoer is gestegen van 48,1 procent in 2016 naar 50,6 procent in 2018. Alle andere maatschappijen hebben dus samen nog maar 49,4 procent van de Europese markt in handen.
De enige van de Big Five die relatief gezien kromp, was Air France-KLM. Door een gebrek aan overnames, de mislukte uitbreiding van Transavia in Duitsland en de trage groei van Air France zakte het marktaandeel van dat bedrijf in twee jaar van 9,1 naar 8,8 procent.
IAG, het moederbedrijf van British Airways, bleef gelijk met een aandeel van 9,8 procent. De Lufthansa Group steeg van 10,7 naar 12,3 procent, Ryanair ging van 11,4 naar 12 procent en easyJet groeide 0,5 procentpunt naar 7,7 procent.
Uitdagers
Er zijn de afgelopen jaren veel nieuwe maatschappijen op het toneel verschenen, maar een groot deel daarvan is inmiddels weer failliet. Een andere belangrijke uitdager van de Big Five, Norwegian, moet door financiële problemen nu pas op de plaats maken.
Hoewel de Big Five uit vijf compleet verschillende bedrijven bestaat, hebben ze gemeen dat ze door schaalvoordelen goedkoop brandstof en vliegtuigen kunnen inkopen. Ook kunnen ze door de extreem lage rente tegen gunstige voorwaarden de overname van concurrenten financieren.
Het is daarom de verwachting dat de consolidatieslag in de Europese luchtvaart de komende jaren zal doorzetten en de Big Five hun marktaandeel verder zien toenemen. Zo heeft Lufthansa al laten doorschemeren wel geïnteresseerd te zijn in een overname van Norwegian of Wizz Air.