PERTH - Het is precies een jaar geleden dat Qantas begon met haar lijndienst tussen Perth en Londen, de eerste non-stop verbinding tussen West-Europa en Australië. Volgens de maatschappij overtreft de route alle verwachtingen.
“Vrijwel elke vlucht zit vol en de lijndienst is al vanaf het begin winstgevend. Dat is uitzonderlijk, want normaal heeft een nieuwe verbinding tijd nodig om voldoende vraag te genereren”, zegt Alan Joyce, de topman van Qantas.
Passagiers lijken de vluchtduur van 15 tot 17 uur niet vervelend te vinden. “Hoewel het de langste vlucht in ons netwerk is, is de klanttevredenheid het hoogst”, vervolgt Joyce. Dat komt ook door de betrouwbaarheid: slechts 0,5 procent van de vluchten valt uit.
Qantas zet op de verbinding Boeing 787-9 Dreamliners in, met plaats voor 42 passagiers in Business Class, 28 in Premium Economy en 166 in Economy Class.
Project Sunrise
Door het succes van Londen-Perth is de Australische maatschappij vastberaden om door te gaan met Project Sunrise: het openen van non-stop routes van Sydney en Melbourne naar Londen, Parijs en New York. Die zijn nog een paar uur langer, en worden daarmee de langste lijndiensten ter wereld.
Over vier jaar moeten de eerste van die ultra-ultra-longhaulvluchten van start gaan. Dit jaar wil Qantas daarom een keuze maken tussen de Boeing 777-8 en de Airbus A350-1000ULR, twee nog te ontwikkelen toestellen die zulke afstanden - in elk geval in theorie - kunnen afleggen.