UTRECHT - Zakenreizigers die de trein gebruiken om naar een internationale bestemming te reizen, voelen zich schuldig als zij de reistijd niet besteden aan werk. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van de NS onder tweehonderd internationale zakenreizigers.
Van de ondervraagden ziet bijna driekwart de reistijd als werktijd. Zakelijke mails versturen en afspraken voorbereiden zijn de twee meest genoemde bezigheden in de trein.
Ten opzichte van het vliegtuig of de auto geven de ondervraagden aan de trein het meest geschikt te vinden om te werken, onder andere door de aanwezigheid van WiFi. Overigens is internet slechts op een deel van de internationale treinen beschikbaar, en ook stroomvoorziening is niet standaard.
Hoewel iedereen persoonlijke voorkeuren heeft, baseren reizigers de keuze voor vervoer grotendeels op de totale ritprijs, de reistijd en het comfort van de reis. Hieruit bleek dat de trein in vergelijking tot de andere vervoersmiddelen de beste maatschappelijke waarde heeft, met name door de positieve reistijdwaardering. De reistijd wordt gezien als comfortabel en nuttig. In het vliegtuig kan bijvoorbeeld maar een deel van de reistijd nuttig besteed worden en is de score op comfort lager”, aldus Heike Luiten, directeur NS International.