SCHIPHOL - KLM wil reizigers op korte afstanden, zoals tussen Schiphol en Brussel, stimuleren om de trein te pakken. “We bieden passagiers al langere tijd de optie om de trein of het vliegtuig te maken, maar het aantal vluchten kan wat ons betreft omlaag”, zegt KLM-topman Harm Kreulen.
Op dit moment gaan er vijf vluchten en zestien treinen per dag tussen Schiphol en Brussel. Vanuit de linkse partijen in de Tweede Kamer wordt aangestuurd op een verbod op vluchten tussen beide steden, uit milieuoogpunt. “Wat ons betreft gaan veel meer passagiers straks per trein vanuit het buitenland naar Schiphol”, zegt Kreulen. “Er moet dan echter wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan.”
KLM volgt nauwlettend de ontwikkelingen bij Air France, dat samenwerkt met de TGV. “Bij hen kun je in Brussel al inchecken en je koffers afgeven, om vervolgens in Parijs op het vliegtuig naar een verre bestemming te stappen. Op het moment dat de reiziger dan ook op de Thalys tussen Brussel en Schiphol kan, komen we al veel meer in de buurt van een naadloze reisbeleving”, vindt Kreulen.
Andere voorwaarden die KLM stelt zijn: een stop op Schiphol (bijvoorbeeld van de Eurostar) en afstemming op het KLM-netwerk. “Zakenreizigers willen tussen 6.00 en 7.00 uur vertrekken vanaf Schiphol. Dan werkt het niet als de trein pas om 9.00 uur op Schiphol aankomt.”