FRANKFURT - Lufthansa-topman Carsten Spohr wil dat er betere treinverbindingen komen binnen Duitsland, die binnenlandse vluchten kunnen vervangen. “Alleen als die er zijn kunnen we minder gaan vliegen”, zo reageert hij op kritiek van linkse regeringspartijen.
Net als in andere landen, waaronder Nederland, maken groene politieke partijen zich sterk om het aantal vluchten te verminderen. Op die manier moet de CO2-uitstoot omlaag. Volgens Lufthansa is de luchtvaart binnen Duitsland goed voor slechts 0,3 procent van de uitstoot, maar Spohr staat niet onwelwillend tegenover snelle treinverbindingen.
“Voorwaarde is wel dat het treinverkeer goed functioneert. Als dat niet het geval is, bijvoorbeeld tussen Nürnberg en München, blijven wij noodgedwongen actief.”
Binnen Duitsland wordt relatief veel gevlogen, met name tussen grote steden als Frankfurt, München, Düsseldorf, Hamburg en Berlijn. De linkerflank binnen politiek Duitsland wil dat binnen 25 jaar alle binnenlandse vliegverbindingen in Duitsland zijn opgeheven en vervangen door de trein.
Nederland
Ook in Nederland strijden groene partijen voor het afschaffen of zelfs verbieden van korte vluchten. Binnen ons land wordt er niet meer gevlogen, maar korte afstanden zoals tussen Schiphol en Brussel worden nog per vliegtuig overbrugd. KLM-topman Pieter Elbers toonde zich al voorstander van het vervangen van korte vluchten door snelle treinen. “Die moeten dan wel efficiënt en betrouwbaar zijn.”