SCHIPHOL - "Het huidige taxisysteem op Schiphol is te kwalificeren als corrupt", dat zegt emeritus hoogleraar integriteit Hans van den Heuvel in een interview met NRC Handelsblad. Volgens de wetenschapper zijn er geen duidelijke regels, maar heerst het recht van de sterkste. Schiphol is volgens hem zelf verantwoordelijk voor een sluitend en integer taxisysteem.
Van den Heuvel is ook van mening dat het ministerie van Financiën als aandeelhouder in moet grijpen.
Taxichauffeurs betaalden duizenden euro's om vanaf luchthaven Schiphol te mogen rijden. Het geld moest contant betaald worden aan het bedrijf SchipholTaxi, eigendom van de toenmalige hoofdagent van de Amsterdamse politie Gamis El Bouakili. Om toegang te krijgen tot Schiphol betaalden de chauffeurs in 2014 zo'n €5.000. Dat blijkt uit e-mails, documenten en geluidsopnames die de krant in handen heeft gekregen. SchipholTaxi is een van de drie bedrijven waarmee de luchthaven een contract heeft.
Nauw verweven
Chauffeurs van een ander taxibedrijf, BIOS Groep, betaalden in 2018 ongeveer 15.000 euro per taxibusje. De betalingen liepen via medewerkers van Schiphol Service, een derde taxibedrijf. Uit de interviews van de krant blijkt verder dat de drie bedrijven nauw met elkaar verweven zijn.
Met meldingen van chauffeurs bij de politie en de Belastingdienst zou niets zijn gedaan. De marechaussee op Schiphol spreekt van een zorgelijke situatie. Men gaat daarom samen met het Openbaar Ministerie bekijken of er alsnog een onderzoek moet komen.
De, in dit artikel genoemde, taxibedrijven ontkennen tegenover de krant dat chauffeurs contante betalingen moesten doen.
Verklaring Schiphol
Schiphol heeft op haar website de volgende verklaring geplaatst: "Schiphol heeft de wettelijke verplichting het verkeer op de luchthaven in goede banen te leiden. Het taxi-concessiesysteem helpt ons daarbij, omdat we daarmee het drukke taxiproces op de luchthaven kunnen reguleren. Met de concessiehouders hebben we afspraken gemaakt over kwaliteit en dienstverlening, zoals kwaliteit van voertuigen en chauffeurs, maar ook over kleding, betaalmogelijkheden, kofferruimte e.d. Schiphol neemt de berichtgeving van NRC zeer serieus en stelt een onderzoek in."
De directeur van SchipholTaxi noemt de beschuldigingen pertinent onwaar. "Het zijn indianenverhalen over enveloppen met geld. De verhalen komen vermoedelijk van een groep rancuneuze chauffeurs die eerder door ons geschorst of uitgesloten zijn en ons zo dwars willen zitten", zegt hij tegen de NOS. Een onafhankelijk extern bureau zou volgens hem bevestigd hebben dat er geen onrechtmatige betalingen gedaan zijn.