UTRECHT - NS-topman Roger van Boxtel is blij met de plannen die de Europese Commissie woensdag naar buiten bracht. Vervoer per spoor krijgt een belangrijke rol toebedeeld in de klimaatplannen, schrijft het FD.
Van Boxtel noemt het een stap naar voren. "Er is een trend gaande dat de auto wordt teruggedrongen in de Europese binnensteden en ook het luchtverkeer op korte afstand staat ter discussie. Lightrail en snelle spoorverbindingen krijgen meer ruimte in Londen, Parijs en het Ruhrgebied. Het Europese klimaatplan lift daar goed op mee. Mensen beginnen andere keuzes te maken. Er vindt een herbezinning plaats van reisgedrag", meldt de zakenkrant.
Van Boxtel wil dat het tempo van veranderingen van spoorvervoer binnen Europa omhoog moet. "Het nationale belang staat in vervoersbeleid vaak voorop. Dat verandert maar heel langzaam. Europa zou het tempo van executie moeten opvoeren."
Een van de stokpaardjes van de NS-topman is het vervoer op het traject van Amsterdam naar Berlijn. De verbinding kent veel stop onderweg en vertraging door een verplichte locomotief-wissel net over e Nederlandse grens. "Ik weet dat China $300 mrd investeert in hogesnelheidsverbindingen tussen alle grote steden en dat ze flink vaart maken. Natuurlijk, Nederland heeft zijn democratische processen maar de slagkracht mag hier ook wel wat omhoog.
Van Boxtel vindt verder het verschil tussen vliegtuig- en treintickets te groot. "Hoe kan het dat het soms €300 kost om per spoor naar Spanje te reizen, terwijl je voor €60 kan vliegen naar Barcelona?", vraag hij zich af.