SCHIPHOL - KLM en Schiphol houden zich aan de toezeggingen om geen onderling contact meer te hebben over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. Dat maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vrijdag bekend.
Daarmee wordt voorkomen dat KLM mogelijk een voordeel heeft op concurrenten bij het gebruiken van de faciliteiten op Schiphol.
De afspraken dateren uit 2018 en gelden voor vijf jaar. Uit onderzoek van de ACM bleek in 2017 dat KLM en Schiphol met elkaar bespraken dat KLM en haar partners ongeveer 70 procent van het vliegverkeer verzorgen en de overige luchtvaartmaatschappijen zo’n 30 procent. KLM en Schiphol overlegden over plannen van Schiphol. De ACM vond dit te riskant en was bang dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid kon bepalen, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen.
Positief
De ACM is op basis van deze eerste tussentijdse controle positief over de naleving van de toezeggingen door KLM en Schiphol. Zo blijkt dat er veel aandacht is voor voorlichting aan het personeel over hoe zij de toezeggingen kunnen naleven.
KLM en Schiphol hebben een werkwijze doorgevoerd voor een goede verslaglegging van gezamenlijke vergaderingen. Ook ervaren andere luchtvaartmaatschappijen een opener houding van Schiphol. De ACM stelt vast dat hierdoor de risico’s voor de concurrentie zijn verminderd.
Verbetering
De waakhond ziet nog wel mogelijkheden voor verbetering in de uitvoering, hierover zijn beide bedrijven geinformeerd.
De ACM zal binnen nu en twee jaar een nieuwe controle op de naleving van de toezeggingen uitvoeren. De toezeggingen gelden voor 5 jaar (2023).