UTRECHT - De Nederlandse spoorvervoerder NS is gestart met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. De NS kijkt naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert.
Om de nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS een aanbestedingstraject met als doel eerst potentiële leveranciers te selecteren. De nieuwe treinen worden in 2022 besteld. De reizigersgroei overstijgt in de komende jaren de prognoses van de Nationale Markt en Capaciteit Analyse (NMCA) die door het Rijk gehanteerd wordt bij het bepalen van de noodzakelijke infrastructuur. Daarvoor wil NS de huidige treinvloot verder uitbreiden.
Einde levensduur
Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel NS: “We moeten ook nu naar de toekomst kijken, waarin steeds meer reizigers met de trein reizen. Oudere treinen komen aan het einde van hun levensduur. Onder invloed van de coronamaatregelen hebben we op dit moment weliswaar fors minder reizigers, maar zijn we op de lange termijn wel voorbereid op groei. Omdat de aanschaf van een nieuwe trein een proces is van zo’n 7 jaar, kiest NS er voor om vandaag de aanbesteding te starten. Pas na afronding van deze eerste fase wordt zoals gebruikelijk een definitief besluit genomen over de te bestellen treinen.”
NS oriënteert zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkeldek/dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.
Sprinters
NS heeft de afgelopen jaren € 3,8 miljard geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Op dit moment loopt bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle Intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. NS heeft de mogelijkheid om van deze snelle Intercity’s extra treinen te bestellen. Daarnaast bouwt de Spaanse treinfabrikant CAF nieuwe Sprinters. De eerste 100 Sprinters uit deze order van 206 rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. Ook hier heeft NS de mogelijkheid om extra Sprinters te bestellen.