BEIJING - De Chinese luchtvaartsector toont tekenen van herstel. Zo wil China Eastern Airlines eind juni weer 70 tot 80 procent van het gebruikelijke aantal vluchten uitvoeren. De op één na grootste binnenlandse maatschappij is van plan om in augustus het aantal vluchten nog verder op te voeren.
Elke dag vinden er in China meer dan 6.000 binnenlandse vluchten plaats, berekende dataprovider Airsavvi. Dat komt neer op ongeveer de helft van het normale aantal vluchten in het land. Sinds maart schalen de Chinese maatschappijen hun binnenlandse vluchten op en proberen zij het passagiersvolume op die vluchten te verhogen.
China Eastern heeft er vertrouwen in dat het aantal passagiers snel aantrekt, blijkt uit het feit dat de maatschappij de komende maanden grotere toestellen wil inzetten op belangrijke binnenlandse routes, zoals Shanghai - Guangzhou. In mei voert de carrier deze route uit met narrowbodyvliegtuigen, maar vliegschema’s laten zien dat China Eastern vanaf begin juni steeds vaker widebody’s inzet.
Binnenlandse vluchten zijn belangrijk voor de Chinese luchtvaartsector. Zo waren deze in 2019 goed voor 66 procent van alle passagiersinkomsten van China Eastern. De Chinese staat probeert de nationale luchtvaartsector een handje te helpen door brandstofprijzen kunstmatig laag te houden. Chinese luchtvaartmaatschappijen kunnen vanaf mei al voor omgerekend 237 dollar één ton brandstof aanschaffen, schrijft Forbes.
Coronamaatregelen
Chinese maatschappijen hebben verschillende coronamaatregelen genomen. Zo herinnert een robot op de luchthaven van Shanghai passagiers eraan dat zij veiligheidsmaskers moeten dragen en schortte China Southern de online check-in op, zodat passagiers op de luchthaven hun gezondheidsverklaring invullen. Spring Airlines en Air Changan geven passagiers de mogelijkheid om lege stoelen te kopen.
Voor internationale vluchten gelden nog altijd ingrijpende restricties. Daardoor blijft China Eastern voorlopig slechts één keer per week met passagiers van Shanghai naar Schiphol vliegen.