CALGARY - De Canadese luchtvaartmaatschappij WestJet gaat 3.333 werknemers ontslaan. Dat is het gevolg van de herstructureringen die het bedrijf doorvoert. Met de maatregelen wil WestJet in de kosten snijden om het bedrijf overeind te houden.
"De realiteit waarin we ons nu bevinden, vraagt om moeilijke en pijnlijke beslissingen om de levensvatbaarheid van de organisatie te verzekeren”, zegt topman Ed Sims in een videobericht. “Daarom consolideert WestJet de callcenteractiviteiten en gaat het bedrijf de kantoorwerkzaamheden herstructureren.”
Ook worden alle luchthavenactiviteiten, zoals de bagageafhandeling en klantenservice, uitbesteed aan externe partijen, al geldt dat niet voor de luchthavens van Calgary, Edmonton, Vancouver en Toronto, aldus de topman. “Door deze aangekondigde veranderingen zullen 3.333 werknemers WestJetters hun baan verliezen.”
Throughout the COVID-19 crisis we have had to make many challenging decisions. Today is the toughest of all of these difficult days as we look to provide thousands of our own employees with clarity on their roles at WestJet and the future of our airline. https://t.co/Cz5mG5HRma pic.twitter.com/7UZvxNA9Ov
— WestJet (@WestJet) June 24, 2020
Een aanzienlijk deel van de ontslagen werknemers werkt op de luchthavens. Het gaat dan onder meer om de afhandelaars en medewerkers bij de klantenservice. Daarnaast zullen 430 werknemers in de callcenters hun baan verliezen evenals 600 werknemers op de hoofdkantoren van WestJet en dochteronderneming Swoop.
Opschorting internationale vluchten
Voorafgaand aan de coronacrisis had WestJet 14 duizend werknemers in dienst en vloog het naar meer dan honderd bestemmingen in 24 landen. Sinds Canada in maart de grenzen sloot, zijn bijna alle internationale vluchten opgeschort. Wel bleef de budgetmaatschappij tijdens de coronacrisis binnenlandse vluchten uitvoeren. WestJet is al jarenlang een codeshare-partner van KLM.