DEN HAAG - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat in juli en augustus met de vier Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia, TUI fly en Corendon om de tafel over de terugbetalingstermijn van geannuleerde vliegtickets. Dat is namelijk een “aandachtspunt”.
“Volgens de regels moeten luchtvaartmaatschappijen binnen zeven dagen terugbetalen. Vanwege corona is het aantal verzoeken voor terugbetaling zo uitzonderlijk hoog dat terugbetaling binnen deze termijn praktisch niet haalbaar is”, zo laat ILT weten in een verklaring.
De inspectie gaat daarom met de vier maatschappijen een zogeheten interventiegesprek houden om afspraken te maken over een redelijke betalingstermijn. ILT waarschuwt dat dit niet vrijblijvend is: maatschappijen die zich niet aan die afspraken houden, kunnen een dwangsom opgelegd krijgen.
Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis hoefden luchtvaartmaatschappijen geen geld terug te betalen om te voorkomen dat ze failliet zouden gaan. Inmiddels moet dat wél weer. Volgens ILT houden de Nederlandse maatschappijen zich nu goed aan de regels, op de terugbetalingstermijn na.
Onderzoek
ILT onderzocht het terugbetalingsbeleid van in totaal tien maatschappijen. In tegenstelling tot de Nederlandse maatschappijen, gaven Lufthansa, British Airways, EasyJet, Ryanair en Delta hun passagiers wél direct de mogelijkheid om hun geld terug te krijgen (in plaats van een voucher).
Naar de Spaanse prijsvechter Vueling vindt nog nader onderzoek plaats. Volgens ILT zegt die maatschappij wel de mogelijkheid te bieden om geld terug te vragen, maar schetsen klachten van passagiers een ander beeld. Ook met Vueling vindt er een interventiegesprek plaats.