De omzet daalde met 70 procent tot 339 miljoen euro en de operationele opbrengsten daalden met 69 procent ten opzichte van vorig jaar tot 374 miljoen euro.
De luchtvaartmaatschappij uit de Lufthansa Group vervoerde in de eerste negen maanden van jaar 73 procent minder passagiers en de bezettingsgraad daalde met 11,4 procentpunten tot 70,6 procent.
Naast de structurele aanpassingen in het uitgavenpatroon van de maatschappij versnelt Brussels Airlines de uitvoering van haar herstructureringsprogramma Reboot Plus door middel van verschillende korte- en langetermijnmaatregelen om de variabele en vaste kosten te verlagen.
Voor de zomer schortte Brussels Airlines de vluchten twaalf weken op. In juni hervatte de luchtvaartmaatschappij haar vluchtactiviteiten binnen Europa, in juli naar Afrika.
Na de herstart waren de zomermaanden sterker dan verwacht, met een stijgende vraag in het toeristische segment. Dit leidde tot een groter aanbod naar toeristische bestemmingen in juli en augustus.
Door de snel veranderende reisbeperkingen en vraag moest Brussels Airlines na de zomer de vluchtcapaciteit aanpassen om de aangeboden capaciteit zo dicht mogelijk bij de marktvraag te houden. Volgens de maatschappij pakt dit goed uit.
Brussels Airlines pleit voor een Europese aanpak van de reisvoorschriften in combinatie met testregime als onderdeel van de reis. "Als eerste stap in deze richting werken we eraan om binnenkort proeven te doen met snelle COVID-19 antigeentests op specifieke vluchten", zegt CEO Dieter Vranckx.