SYDNEY - Qantas heeft als derde luchtvaartmaatschappij ter wereld de respectabele leeftijd van honderd jaar bereikt. De Australische onderneming heeft op de ranglijst van oudste vliegbedrijven alleen KLM en Avianca boven zich.
De geschiedenis van Qantas voert terug naar 16 november 1920. Twee vliegers van de Australian Flying Corps, genaamd Hudson Fysh en Paul McGinness, richtten samen met agrarisch ondernemer Fergus McMaster een vliegbedrijf op: Queensland and Northern Territory Aerial Services, afgekort Qantas.
De bedoeling achter Qantas was om Australië betere verbindingen met het binnenland en de rest van de wereld te bieden. In eerste instantie werden er vooral postvluchten naar afgelegen gebieden uitgevoerd, maar in de jaren dertig kwamen er internationale vluchten, zoals naar Singapore.
In de jaren daarna maakte Qantas flink wat mijlpalen mee. Zo kwam het bedrijf eind jaren veertig in overheidshanden, werd in de jaren zestig het eerste straalvliegtuig in gebruik genomen en in de jaren zeventig vond de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen de Business Class uit. In de jaren tachtig vloog Qantas een tijdje uitsluitend met Boeing 747’s, en in het decennium erna werd het bedrijf geprivatiseerd. In de recente geschiedenis breidde Qantas haar activiteiten uit met budgetdochter Jetstar en begon het non-stop vluchten naar Groot-Brittannië.
Bescheiden feestje
Vanwege de coronacrisis houdt Qantas de festiviteiten relatief bescheiden. Maandagavond (lokale tijd) vindt er een fly-past plaats boven de haven van Sydney om het eeuwfeest te herdenken. “Qantas staat wereldwijd bekend om haar veiligheid en de lange lijst luchtvaartprimeurs. Voor Australiërs gaat er niets boven het zien van de beroemde vliegende kangoeroe (het logo van Qantas, red.) op de luchthaven", aldus topman Alan Joyce.
Qantas onthulde vorig jaar al een Boeing 787 Dreamliner in een speciale beschildering om het jubileumjaar in te luiden.