AMSTELVEEN - KLM is door de coronacrisis in 2020 diep in de rode cijfers beland. De maatschappij kwam uit op een negatief operationeel bedrijfsresultaat van 1,2 miljard euro, de omzet daalde met 54 procent naar vijf miljard euro. “2020 was een ongelooflijk zwaar jaar voor KLM en de KLM’ers”, meldt topman Pieter Elbers.
De coronacrisis bracht het KLM-netwerk in april vrijwel tot stilstand en leidde tot ongekende verliezen en toename van de schulden. “We hebben veel van onze ambities moeten herijken en onze plannen voortdurend moeten aanpassen. De overheid heeft ons, gezien het strategische belang van het KLM-netwerk voor Nederland, gesteund in de vorm van lening en garanties op kredietfaciliteiten. Ook de NOW-regeling heeft ons zeer geholpen”, meldt Elbers.
Deze overheidssteun voorkwam niet dat KLM was genoodzaakt afscheid te nemen van vijfduizend medewerkers. Ze waren volgens Elbers “onderdeel van de blauwe KLM-familie”.
Elbers zegt trots te zijn dat KLM in 2020 een belangrijke bijdrage kon leveren door enerzijds 250.000 Nederlanders en andere Europese ingezetenen te repatriëren en anderzijds door het luchtvervoer van essentiële medische hulpgoederen naar Nederland. “De KLM-reactie op de COVID-pandemie getuigde van onze veerkracht, creativiteit en wendbaarheid.”
Volgens Elbers laten de financiële resultaten van KLM laten zien hoe ernstig de situatie is. Slechts dankzij de steun van de Nederlandse overheid heeft KLM haar financiële liquiditeit kunnen behouden. “Ik weet dat ik namens iedereen bij KLM spreek als ik zeg dat we de overheid, en via haar de Nederlandse samenleving, zeer dankbaar zijn. De KLM’ers hebben op hun beurt hun bijdrage geleverd door in te stemmen met de ingrijpende voorwaarden voor deze financiële reddingslijn van overheid en banken.”
Voorzichig optimisme
Elbers verwacht dat de wereld van de luchtvaart er gedurende een langere periode heel anders uit zal zien, met minder verkeer en druk op de inkomsten. 2021 is veel minder goed gestart dan initieel voorzien. “Ondanks dat, en kijkend naar de tweede helft van 2021, voel ik voorzichtig optimisme en hoop. Mensen zullen weer gaan vliegen en langzaam maar zeker zal KLM het wereldwijde netwerk weer kunnen gaan vliegen met alle keuzemogelijkheden voor haar klanten.”
Om KLM na de crisis in stand te houden als een “belangrijke en verantwoorde speler” in de luchtvaart is het herstructureringsplan 'Van meer naar beter' opgesteld. “Het herstructureringsplan is wendbaar, gebaseerd op verschillende markt- en herstelscenario's, en zal ons in staat stellen flexibel te zijn en kansen te creëren op het gebied van klantbeleving, digitalisering, duurzaamheid en technologie”, zegt Elbers.