LISSABON - De Portugese luchtvaartautoriteit Autoridade Nacional da Aviação Civil (ANAC) heft sinds deze maand een zogeheten CO2-belasting van twee euro. Die wordt geheven op alle vluchten die in Portugal opstijgen, dus ook korte binnenlandse vluchten.
Uiteraard speelt het heffen van extra milieubelasting al een poosje. Europese regeringen die hun ‘eigen’ luchtvaartmaatschappijen tijdens de pandemie - vaak met miljarden - hebben gesteund, maakten al duidelijk dat zulks niet zonder tegenprestatie zou blijven.
Air France heeft daarom een aantal korte binnenlandse vluchten geschrapt ten faveure van TGV-verbindingen. Andere airlines hebben zich verplicht hun uitstoot het komende decennium tot 50 procent te verminderen.
De Portugese uitstootbelasting komt echter geheel voor rekening van de passagiers. De Portugese regering gaf in februari jongstleden toestemming voor de nu ingevoerde heffing om aan de milieudoelstellingen op korte termijn te kunnen voldoen.
Ook Nederland nam al een voorschot op de Europese Green Deal van Frans Timmermans (PvdA). Vanaf 1 januari 2021 betalen alle vertrekkende passagiers 7,45 euro aan de Nederlandse staat ter compensatie van de CO2-uiitstoot. Ook Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden kennen soortgelijke heffingen.
De Green Deal zal naar verwachting nog veel weerstand oproepen. Luchtvaartmaatschappijen zullen zich waarschijnlijk met hand en tand gaan verzetten tegen de invoering van de kerosinetaks, die tickets naar verluidt al in 2023 tot 19 procent duurder zou kunnen maken.