SCHIPHOL - Het vertrek van KLM-topman Pieter Elbers is zeer tegen de zin van de vakbond van onderhoudstechnici NVLT. "Hij is een uitstekende CEO voor KLM en een ambassadeur voor het onderhoud", aldus bestuursleden van de vakbond NVLT in een interview voor Luchtvaartnieuws Magazine. Volgens de vakbondsvertegenwoordigers heeft Ben Smith, de CEO van Air France-KLM, tot nu toe nog weinig laten zien.
"Doodzonde dat de machtsstrijd in Parijs uiteindelijk toch verloren is", melden voorzitter Robert Swankhuizen en penningmeester Alfons Meijboom in een uitgebreid interview met het magazine. "Het is ook wel vreemd, omdat Pieter Elbers zich afgelopen jaren met verve heeft bewezen als een topman die staat voor KLM, maar ook als geen ander prestaties heeft neergezet voor het hele Frans-Nederlandse bedrijf. De KLM raad van commissarissen beslist en helaas is de macht daarin Frans-geassocieerd inclusief CEO Ben Smith. De KLM-baas wordt door hem gewipt, een andere conclusie kunnen wij niet trekken”, aldus Swankuizen en Meijboom.
De beide heren denken verder dat het een geweldige uitdaging in een moeilijke tijd wordt, waarin goede CEO’s voor een airline niet voor het oprapen liggen.
"Ben Smith heeft aangegeven meer integratie te willen. Maar er is sinds de fusie al zoveel geïntegreerd. Als de zeggenschap van KLM naar de holding in Parijs zou verhuizen, is het hier einde verhaal, ook voor ons waarschijnlijk. Maar dat doemscenario laten we heus niet zomaar voltrekken. We gaan ervanuit dat Pieter Elbers tot zijn vertrek niet vleugellam zal worden gemaakt”, aldus de NVLT-bestuurders.
Koude Kermis
Op de vraag wat Ben Smith heeft gepresteerd voor de fusiemaatschappij antwoorden Swankhuizen en Meijboom: “Eerlijk gezegd voor KLM nog niet zo veel. Zijn termijn loopt volgend jaar ook af. We zijn benieuwd of hij van de aandeelhouders mag aanblijven. Dat zal spannend worden. Zij zien toch ook wat er bij KLM is gebeurd? Als hij alsnog vanuit de holding alles wil dirigeren, komt hij van een koude kermis thuis. Mensen willen vliegen met een betrouwbare en gezonde maatschappij. Wij gaan dus niet doen wat Parijs beveelt. KLM is een eigen Nederlands bedrijf op Schiphol, met genoeg garanties. Dat zal lijkt me niet zo gauw worden opgegeven.”
Lees het volledige interview meer in het Luchtvaartnieuws Magazine dat op 12 maar verschijnt. Koop het magazine online in onze webshop.