SCHIPHOL - BCD Travel heeft onderzocht hoeveel stress zakenreizigers ervaren. Uit een survey blijkt dat momenteel bijna de helft van de geënquêteerden vindt dat hun bedrijf te weinig rekening houdt met het welzijn van hun personeel op reis.
“Nu werknemers weer meer op reis gaan, moeten bedrijven zich bewust zijn van de belangrijkste stressfactoren, die het gevolg zijn van reisonderbrekingen door de pandemie, reisbeperkingen en geopolitieke gebeurtenissen,” aldus Mike Janssen, de commercieel directeur van BCD. Het zakenreisbedrijf zegt dat het aantal transacties voor vliegtickets op ruim 50 procent ligt van 2019 en blijft stijgen.
Uit het onderzoek van BCD Travel blijkt dat stress vóór de reis vooral wordt veroorzaakt door “ingewikkelde procedures en plotselinge veranderingen en niet zozeer door het boekingsproces.” De drie belangrijkste stressfactoren zijn: 1. het begrijpen van de corona-regels en het voorbereiden van vereiste documenten; 2. omboeken in geval van wijzigingen of annuleringen en 3. het combineren van reis en privéleven.
BCD heeft ook gevraagd naar de belangrijkste kopzorgen tijdens de reis en dit zijn: 1. vertragingen en annuleringen van vluchten; 2. krappe overstaptijden en 3. vliegen in economy class op langeafstandsvluchten.
Werk inhalen
Ten slotte is er stress die zakenreizigers ervaren na terugkeer en de grootste zijn in dit geval: 1. kantoorwerk inhalen; 2. onkostendeclaraties indienen en 3. huishoudelijke taken en familieverplichtingen inhalen.
BCD Travel geeft ook advies aan bedrijven om stress van werknemers te verlichten, onder meer door:
- rechtstreekse vluchten te kiezen;
- stoelkeuze in het vliegtuig aan te bieden;
- hotels op gunstige locaties te selecteren;
- te zorgen voor versnelde veiligheidscontrole;
- reizen in business class op de lange afstand.