SCHIPHOL - De omzet van de Nederlandse reisbranche was in het eerste kwartaal van 2022 bijna 215 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2021. In dat kwartaal werd de reisbranche zwaar getroffen door coronamaatregelen. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Vergeleken met twee jaar eerder, toen de coronacrisis begon te spelen, steeg de omzet met 3,6 procent.
Volgens het CBS zijn de reisbedrijven nog niet terug op het omzetniveau van voor de coronacrisis.
Na de reisbranche was het verschil in omzet het grootst in de reclamebranche, namelijk 22,7 hoger dan in het eerste kwartaal van 2021. In het begin van de crisis bleef de reclamebranche qua omzet nog ver achter bij de overige branches.
De reisbranche is onderdeel van de zakelijke dienstverlening, net als bijvoorbeeld de IT- en de reclamebranche. Als geheel werd er in deze sector ruim 20 procent meer omgezet geboekt vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar toen Nederland nog gebukt ging onder een strenge lockdown.